‘En we hebben ze gezien en gehoord: grutto’s, kievieten, scholeksters, tureluurs en veldleeuweriken. Sommige al op een nest en andere bijna. We zagen met eigen ogen hoe fanatiek kievieten zijn in het (groepsgewijs) verdedigen van hun nesten. En we leerden het verschil tussen nestvlieders en nestblijvers.’

Aan het woord is Hans Groeneveld, die zaterdag 7 april ook meewandelde rondom de Duifpolder tussen Maasland en Schipluiden.  De belangstelling was zo groot dat er in twee groepen werd gelopen. ‘Maar ja, wat wil je ook? Het thema was tenslotte: weidevogels. Gelukkig was er voor beide groepen een zeer ervaren gids van de Vogelwerkgroep Midden-Delfland: John Kleijweg en Michel Kuijpers. En we hadden nog meer geluk; het weer was voor het eerst dit jaar echt lenteachtig.’

Grutto en veldleeuwerik zwaar in de verdrukking
Maar het gaat niet goed met de weidevogels. Vooral de grutto heeft het moeilijk. Maar ook het aantal veldleeuweriken is in een paar decennia met een factor 10 verminderd. ‘Onze gids wist wel redenen te noemen: een strakke, eentonige, niet te natte grasmat is perfect voor een hoge productie van het boerenbedrijf. Maar de weidevogels gedijen beter op een veld met natte greppels en met bloeiende kruiden met insecten. Dat verschil was duidelijk te zien tussen de Duifpolder en de naastliggende Commandeurspolder.’

Voor de visdiefjes zijn een aantal jaren geleden in de Duifpolder eilandjes gemaakt. Daarvan wordt elk voorjaar druk gebruik gemaakt. Maar om nog niet geheel duidelijke redenen zijn er nog nooit visdiefjongen uitgevlogen. Dit jaar gaat de vogelwerkgroep deze eilandjes afschermen voor het geval een vos de oorzaak is. ‘Voor een goed maaltje eieren wil een vos immers best een stukje zwemmen. Overigens was er nu nog geen visdiefje te zien; daarvoor was het nog wat te vroeg in het seizoen.’

Eenden
Naast de genoemde weidevogels en de meeuwen en de ganzen zitten er in deze waterrijke polder ook veel eenden. ‘We zagen natuurlijk wilde eenden, maar ook krakeenden, slobeenden, bergeenden en zelfs nog wat smienten (die eigenlijk al naar het noorden hadden moeten zijn getrokken). Ook zagen we buizerds en lepelaars. Verder hoorden we een fitis en een tjiftjaf.  Onze  gids vertelde op welke boerderij in de Duifpolder jaarlijks een stelletje steenuiltjes broedt en op welke boerderij kerkuilen nestelen. Helaas lieten deze uilen zich niet zien.’

Hans Groeneveld: ‘Voor de deelnemers aan deze themawandeling is de Duifpolder voortaan niet meer zo maar een polder, maar een polder met veel vogelverhalen. Verhalen die zij nu ook kennen.’

Foto: Tiny van der Meer