Het Midden-Delflandgebied is weer het thuis van grutto, kievit, tureluur, scholekster en veldleeuwerik.  De Midden-Delfland Vereniging doet samen met het Weidevogelpact acht pagina’s daarover cadeau aan de lezers van de nieuwe Midden-Delfkrant. ‘Wij hopen net als de Pactpartijen dat iedereen dit voorjaar geniet van deze mooie vogels’, aldus voorzitter Koos Karssen.

De bijlage bevat (foto)portretten van o.a. scholekster (‘Bonte Piet’), tureluur (‘Tureluurs word je ervan’) en grutto (‘Een hoogvlieger’).

Weidevogelvrijwilliger
Aan het woord komt Jos Aarden uit Maassluis. Ieder voorjaar struint zij met de verrekijker in de hand door de Aalkeet-Buitenpolder om de vogels in kaart te brengen in het weiland van boer Jeroen van der Kooij. ‘Het is heerlijk om buiten te zijn tussen de vogels en de koeien.’

Op een speciale fietsroutekaart staan weidevogelhotspots, en er is informatie over leuke weidevogeltochten voor het hele gezin (‘Met de boer op zoek…’).

Weidevogelpact
Het pact bestaat uit Vockestaert, KNNV afdeling DelflandLTO Delflands Groen, Natuurmonumenten en Vogelwerkgroep Midden-Delfland. ‘Aan de Pacttafel wordt veel gesproken en goed nagedacht  over wat er nodig is om het tij te keren voor deze polderbroeders,’ aldus projectleider Floor Koornneef. Zij verzorgde samen met Pia van Oord en Katinka Buters van de Midden-Delfkrant de Cadeau Special. Die is in haar geheel ook te lezen op de Vockestaertsite.

ALV
Als ‘extraatje’ is Michel Kuijpers van de vogelwerkgroep gastspreker (‘Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is’) op de algemene ledenvergadering van de vereniging op woensdag 11 april.  John Kleijweg begeleidt zaterdag 7 april een vogelexcursie naar de Duifpolder.

Voorjaarsnummer
In het voorjaarsnummer van de Midden-Delfkrant lees je verder over Westlands tuinbouwerfgoed, over Boeregoed en de streekwinkel Farm I See  en over de paardensportopleiding van Lentiz Maasland. De gastpagina voert naar Sion in Rijswijk, waar de nieuwe bewoners van de Warmoestuin hun eigen woonomgeving hebben gecreëerd. Verder komt het groenbeleid van Golfbaan Delfland, gouden partner van de vereniging, aan bod.

Coverfoto: Tiny van der Meer