De uitspraak van de Raad van State over de Blankenburgtunnel is uitgesteld tot halverwege 2018. De Europese rechter moet eerst beslissen over het Nederlandse stikstofbeleid. Pas daarna kan de Raad van State verder met de beroepszaak die de Midden-Delfland Vereniging, samen met Natuurmonumenten en Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, heeft aangespannen. Voorzitter Koos Karssen is content dat de raad de bezwaren tegen de Blankenburgtunnel zo serieus neemt. ‘Het laat zien dat ze gerechtvaardigd zijn!’
Stikstof
In totaal zijn ongeveer tweehonderd beroepszaken stilgelegd, die te maken hebben met de Nederlandse Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Stikstof zit o.a in uitlaatgassen en een overmaat kan schadelijk zijn voor mens, plant en dier. Het Nederlandse beleid zou strijdig zijn met Europese regels. De Raad van State wint daarom advies in bij de Europese rechter, wat 1,5 tot twee jaar kan duren. De raad hoopt op uitsluitsel vóór 1 juli 2018.
Onfatsoenlijk
Zolang de zaak onder de rechter is, wordt niet met de aanleg van de Blankenburgtunnel begonnen, aldus een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Wel gaan de voorbereidende werkzaamheden door, zoals het uitgraven en verplaatsen van leidingen en kabels bij de Krabbeplas. Koos Karssen vindt het nog steeds onfatsoenlijk en niet netjes dat Rijkswaterstaat daarmee niet gewoon wacht op de uitspraak van de Raad van State.
Het ministerie gaat ervan uit dat de Blankenburgtunnel, ondanks de juridische vertraging, in 2022 zoals gepland wordt opengesteld. De ervaring leert echter dat de aanleg van wegen langer duurt dan gepland. De in Deltalinqs verenigde havenbedrijven zien die bui ook hangen en vragen om het uitstel zoveel mogelijk te beperken. De Midden-Delfland Vereniging hoopt juist dat van uitstel afstel komt, aldus Koos Karssen.
Alternatieven
In hun beroepschrift geven de drie organisaties aan dat er verschillende alternatieven zijn voor de Blankenburgtunnel, maar dat deze door de minister te makkelijk aan de kant zijn geschoven. Eén van die alternatieven is om geen nieuwe weg aan te leggen. De Blankenburgtunnel moet de files in de Beneluxtunnel verminderen, maar de organisaties twijfelen sterk aan de omvang van dit fileprobleem. Het autoverkeer groeit namelijk niet zo hard als in de rapporten van de Blankenburgtunnel wordt aangenomen. Daarnaast brengt het alternatief van de Oranjetunnel veel minder schade toe aan de natuur en het landschap. Ook de optie van een volledig ondertunnelde variant spaart het bijzondere natuurgebied de Rietputten bij Vlaardingen.
In het nieuws:
http://www.wos.nl/vertraging-voor-aanleg-blankenburgtunnel/nieuws/item?963332 (incl tv-interview Koos Karssen)
http://www.rijnmond.nl/nieuws/155774/Blankenburgtunnel-langer-wachten-op-uitspraak-Raad-van-State (incl. tv-interview Koos Karssen)
http://www.ad.nl/rotterdam/blankenburgtunnel-onder-waterweg-vertraagd~ad0aa6a8/
http://www.ad.nl/rotterdam/havenbedrijven-bang-voor-uitstel-van-komst-tunnel~a6e806a4/