De Midden-Delfland Vereniging en de Historische Vereniging Maasland zijn vrijdag 24 mei verschenen voor de Raad van State in Den Haag. Daar diende de beroepszaak die zij hebben aangespannen tegen de geplande hoogbouw in het woningbouwplan van de Maaslandse Zoom. Een nieuwbouwproject pal aan de rand van het open landschap van Midden-Delfland.

Leo Heijdra voerde het woord namens de MDV, Piet Houtenbos namens de HVM. Zij kwamen goed beslagen ten ijs. Op een A4-tje hadden ze hun argumenten kort en krachtig samengevat. Ze konden zo aan het begin van de zitting de korte tijd die ze kregen van rechter Nico Verheij benutten om hun verhaal te doen. Die daarna vragen stelde, ook aan de (vier) vertegenwoordigers van de gemeente Midden-Delfland en ontwikkelaar BPD.

Omgevingsvisie
Leo wees er op dat letterlijk in de omgevingsvisie van de gemeente staat dat ‘nergens’ gebouwen hoger dan vier bouwlagen passend zijn. Het bouwplan voorziet echter in een vijf verdiepingen hoog appartementengebouw van 17,5 meter pal op de grens van het dorp en landelijk gebied.

Ook de rechter vond dat kras, opmerkend dat ‘heel stellig’ in de visie staat dat nergens hoger dan vier bouwlagen passend zijn. ‘En dan wijkt de gemeente daar bij het eerste het beste bouwplan alweer van af.’

Dorpsaanzicht
De geplande hoogbouw, zo betoogden Leo en Piet, is ook strijdig met de door de gemeente onderschreven afspraken om het provinciale landschap te beschermen. Zij spraken van een niet-acceptabele inbreuk op het dorpsaanzicht van Maasland en op het landschap. Als je dan toch hoger wil bouwen, doe dat dan richting het centrum.

De uitspraak volgt normaal binnen zes weken, maar nu mogelijk later vanwege de zomervakantie.

Fotobewerking van 12 meter hoge Boumare-gebouw aan de Commanderij in Maasland, met een laag van 6 meter verhoogd door Historische Vereniging Maasland

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.