Is Midden-Delfland ook van alle Delftenaren? Je zou zeggen van wel. ‘De opkomst bij deze tweede stadsbijeenkomst in Delft overtreft mijn stoutste verwachtingen’, zei MDV-voorzitter Koos Karssen maandagavond (15 oktober) tot de volgelopen bovenzaal van het Meisjeshuis aan de Oude Delft.

Onder het motto: de Midden-Delfland Vereniging komt naar je toe! vond de eerste stadsbijeenkomst in mei in Schiedam plaats.

Groen en open
Het groene en open Midden-Delflandgebied biedt stedelingen rust, ruimte en weidsheid. De vereniging wapent zich tegen ongewenste ontwikkelingen. Helaas mag de Blankenburgverbinding er toch komen. Karssen, meer dan knarsetandend: ‘Een pijnlijk besluit dat het laatste stukje open land aan de Zuidrand van ons gebied ‘naar de ratsmodee’ helpt.’

Stijgend ledental
Ondertussen groeit en bloeit gelukkig de vereniging. De voorzitter zette diverse door vrijwilligers gerunde werkgroepen en hun activiteiten in het zonnetje, en wees op het verheugend stijgende ledental. De vraag is wie zich straks mag tooien met lidnummer 3333. ‘Zegt het voort’, aldus de voorzitter.

Wat groeit en bloeit er verder
Het stokje ging daarna over naar Geert van Poelgeest van KNNV afdeling Delfland en Michel Kuijpers van Vogelwerkgroep Midden-Delfland. Zij verzorgden klinkende presentaties.

Beiden kennen de stad en het omliggende gebied op hun duimpje. Geert van Poelgeest (‘wij staan voor een natuurlijke omgeving’) etaleerde zijn uitmuntende kennis en grote liefde voor de natuur.

Michel Kuijpers vertelde na de pauze over de ‘nachtploeg’ van de Midden-Delflandse vogels: de uilen. Met prachtig beeldmateriaal van o.a de kerkuil, ‘de enige echte nachtburgemeester’, hield hij zijn publiek tot de laatste minuut geboeid.

Foto: Michel Kuijpers