‘Wat een geslaagde excursie door onze mooie Broekpolder was dat zeg!’ Aan het woord is Harold Gemert over de excursie die de MDV-werkgroep Ledenactiviteiten op zaterdag 19 september organiseerde, met een bezoek aan kanovereniging Natsec en Melkmuseum de Zonnehoeve.

Op deze zonnige ochtend werden de deelnemers verwelkomd door Wim van der Eijk, die actief is voor zowel de Midden-Delfland Vereniging als Natsec. In de hal waar een keur en kleur aan kano’s lag, vertelden leden van Natsec enthousiast over hun vereniging, de bouw van het clubhuis en de mooie kanotochten die ze regelmatig maken.

Een mini-expositie toonde de geschiedenis van de verdwenen Broekpoldermolen. Deze molen, die vanaf 1455 op het terrein van Natsec stond, maalde water uit de Broekpolder de Vlaardingse Vaart in. In 1882 werd de molen afgebroken en vervangen door een stoomgemaal. Dit gemaal werd uiteindelijk ook overbodig en afgebroken.

Zonnehoeve
Met elkaar wandelde de groep vervolgens via de Vlaardingsekade naar het Melkmuseum in de stal van boerderij Zonnehoeve. Hier vertelde Arja Moerman, de dochter van de bewoners van de boerderij, over de restauratie van de stal en de inrichting tot Melkmuseum.

Boven op de dijk deed Pia van Oord van stichting Midden-Delfland is Mensenwerk enthousiast haar verhaal over de plannen om er een windas op te richten. De replica van de windas moet voorbijgangers een idee geven hoe boeren vroeger met een lier hun bootjes uit de lager gelegen polder de dijk over trokken naar de hoger gelegen Vlaardingse Vaart.

Gérard Smits omschreef zijn beleving van de ochtend alsvolgt: ‘Met andere leden bijzondere plaatsen in ons gebied verkennen en meebeleven wat bewoners van Midden-Delfland beweegt, is altijd boeiend’. Harold was nog geen MDV-lid maar zei wel: ‘Ik ga gauw een kijkje nemen op de website om te kijken hoe me aan te melden als lid’.

Foto: Hessel van Walderveen