We moeten meer met één stem spreken om meer voor elkaar te boksen en natuur en landschap van Midden-Delfland overeind te houden. Maar doe als gewone burger ook je mond open.

Zulke gloedvolle woorden van Hans Sanders van Rotta, Richard Smokers van NM Pijnacker en Maurice  Kruk van Natuurmonumenten klonken tijdens een thema-avond maandag 25 oktober bij ’t Manneke in Berkel en Rodenrijs.

Koos Karssen als voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging deed de aftrap. Hij kwam ooit met het idee voor ‘stadsbijeenkomsten’ om de band tussen stad en platteland in het Midden-Delfland te versterken en stedelingen meer te betrekken bij het gebied. Steunpunten als Natuur- en Vogelwacht Rotta en Natuur- en Milieubescherming Pijnacker zijn naast Natuurmonumenten daarbij belangrijk, vertelde hij.

Verhalen en beelden
De zaal vol toehoorders kon zich daarna ‘laven’ aan de verhalen en beelden van de sprekers over diverse groene pareltjes van gebieden. Ze wilden evengoed het naadje van de kous weten over bijv. het onderhoud van recreatieve voorzieningen en de ontwikkelingen in de landbouw. De geweldige uitdagingen voor (jonge) boeren passeerden de revue. Maurice Kruk benadrukte de inspanningen van de agrarische natuurvereniging Vockestaert.

Beheerder Cor Noorman van De Groenzoom en de ‘groene’ wethouders Jan-Willem van den Beukel (Lansingerland) en Peter Hennevanger (Pijnacker-Nootdorp) deden ook een duit in het zakje. Smeed nog meer coalities en trek als natuurliefhebber bij ons aan de bel om politieke steun voor uw zaak, onderstreepte Van den Beukel.

Foto: Marjanne Zuijderwijk

In het nieuws: