In Schipluiden onderhouden vrijwilligers sinds 2022 een mooie pluktuin. Zij planten, schoffelen, maaien, snoeien, houden de grond gezond én plukken!

Het is woensdag 3 juli, de lucht brak open en de zon kwam door! Een perfecte middag om een bezoek te brengen aan deze pluktuin. Dit bezoek was georganiseerd door de werkgroep Ledenactiviteiten van de Midden-Delfland Vereniging en trok 12 deelnemers.

Rondleiding pluktuin
Ard Zwinkels, coördinator van de pluktuin, gaf een rondleiding. We werden ontvangen in de mooie ronde kas, waar komkommers, tomaten en courgettes groeien. Ard vertelde over het bewerken van de grond, het afgraven en verrijken met compost, het gebruik van karton want dat trekt wormen aan. Nooit geweten, weer wat geleerd! We liepen langs struiken met (onbespoten) bessen en frambozen, we mochten ook proeven! Ard vertelde ook over de bloemenperken, fruitbomen, kruidentuin, bijenkorven en over de indrukwekkende, zelf aangelegde watervoorziening.

Leerlingen van basisschool St. Jozef uit Schipluiden krijgen regelmatig een leerzame les in de pluktuin, ook hier heeft Ard veel plezier in. Na de rondleiding plukten we onze eigen muntblaadjes voor de thee en was er even pauze in een gezellig hoekje van de pluktuin.

Workshop fotograferen met je mobiel
Na de pauze maakten we kennis met Ed Buying voor de workshop fotograferen met je mobiel. Hij gaf een heleboel tips om het perfecte plaatje te maken en daarna gingen we zelf aan de slag. De bloemen, groentes en insecten in de pluktuin vormden een mooi onderwerp en Ed kreeg aan de lopende band vragen van de deelnemers.

Deze leerzame, gezellige middag combineerde de rust en schoonheid van de Pluktuin Schipluiden met de creatieve uitdaging van fotografie. De pluktuin aan de rand van het dorp langs de Dorppolderweg is open op zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.

Bijdrage/verslag en foto van Petra van de Swaluw

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier.
Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.