Vrijdagmiddag 30 augustus ging de MDV-fietstocht Opstappen en opsteken, met heerlijk fietsweer, naar de oostkant van de A13. De Delflandhoeve aan de Schieweg was een prachtige en gastvrije startplek.  Wim van der Eijk van de organiserende werkgroep Ledenactiviteiten vertelde aan de 26 deelnemers het doel van de fietstocht, Hans Groeneveld lichtte de activiteiten van de werkgroep Ruimte toe en de eigenaar van de Delflandhoeve vertelde ook nog even over geschiedenis en toekomstplannen voor de hoeve.

De Schie over en de A13 onderdoor
Hoofdonderwerp deze middag was het geplande fietsecoduct over de A13 en het plan voor een snelfietsroute voor woon-werkverkeer tussen Delft CS en Rotterdam Alexander. De eerste afstapplaats was bij de Zwethtunnel onder de A13 door. Deze tunnel zou niet geschikt zijn om in de snelfietsroute te worden opgenomen. Daarom is noordelijker, iets ten noorden van de Ackerdijkseweg, een fietsecoduct over de A13 gepland. Twee bewoners van het gebied, Rob van Paassen en Jos Hoogstraten, lichtten uitgebreid toe waarom zij de geplande route, door het recreatiegebied om de Ackerdijkse plassen heen en over de Oude Bovendijk, geen goed plan vinden. Zij hebben ook een alternatief bedacht, dat voor een belangrijk deel langs de A13 loopt.

Oost-westverbinding
Bij een volgende stopplaats vertelde Hans Groeneveld over de insteek van de Midden-Delfland Vereniging. Het Midden-Delflandgebied wordt door meerdere noord-zuidlijnen doorsneden: de Vlaardingervaart, de A4, de spoorlijn, de Delftse Schie en de A13. Voor zowel mensen als dieren geldt dat oost-westverplaatsingen soms erg moeilijk zijn (deze tocht ook gemerkt). Het geplande fietsecoduct is daarom voor de vereniging een welkome schakel en het liefst zou zij zien dat het vanaf de A13 ook wordt doorgetrokken naar het westen. Met dan nog een fietsecoduct over de Delftse Schie zou de oost-westverbinding helemaal compleet zijn.

Waar de voorgaande fietstochten Opstappen en opsteken vooral informatief waren, was er deze keer volop discussie. Bij de afsluiting op Belevenisboerderij Schieveen ging dat stevig, maar in goede harmonie, nog een tijdje door. Lekker op het terras.

Foto: Marjanne Zuijderwijk