De Midden-Delfland Vereniging en Natuurmonumenten hebben een zienswijze ingediend op de Ontwerp Omgevingsverordening 2024 van de provincie Zuid-Holland. Verheugend aan deze aanzet is dat de status van Midden-Delfland als Bijzonder Provinciaal Landschap is geborgd. ‘Toch hebben wij een zienswijze ingediend omdat in de nieuwe omgevingsverordening die status van BPL geen invulling heeft gekregen met een afdoende bescherming van het landschap, die er vroeger wél was’, aldus MDV-bestuurslid Leo Pols .

Even terug in de tijd
Om dit uit te leggen gaan we terug in de tijd. Midden-Delfland werd al in 1958 door de rijksoverheid in haar Nota ‘De ontwikkeling van het Westen des lands’ aangewezen als ‘bufferstrook’ tussen de steden Rotterdam en Den Haag. Kort daarna werd dit opgewaardeerd tot ‘Rijksbufferzone’ die in de Nota’s voor de Ruimtelijke Ordening van Nederland steeds verder werd ingevuld met een strak beschermingsregime (‘nee, tenzij’) gecombineerd met instrumenten en financiële middelen voor behoud en ontwikkeling van Rijksbufferzones.

Dit beschermingsregime is erg doeltreffend gebleken: Midden-Delfland bleef in deze turbulente halve eeuw open, in tegenstelling tot de omliggende, inmiddels verstedelijkte, landschappen. In 2012 verviel de status ‘Rijksbufferzone’ waarmee de ‘nee, tenzij’ bescherming werd beperkt tot het ‘kroonjuweel’ Vlietlanden/Duifpolder/Negenhuizen.

Ruimtedruk
In de zienswijze pleiten de Midden-Delfland Vereniging en Natuurmonumenten voor een goede bescherming van het gehele BPL Midden-Delfland op een wijze die recht doet aan ruim 60 jaar Rijksbufferzonebeleid. Dat is nodig omdat de ruimtedruk enorm is en we de afgelopen jaren ongewenste ontwikkelingen zien die op zichzelf klein lijken, maar bij elkaar opgeteld, en dat over decennia, een aantasting zijn van het landschap.

Daarom zijn de twee organisaties voor een zelfstandig, eenduidig en integraal beschermingskader voor het gehele gebied van het BPL.

Behoud door ontwikkeling
Eenvoudig is dat niet omdat de vereniging noch Natuurmonumenten het gebied ‘op slot’ wil zetten met een te streng beschermingsregime. Een goed beschermingsregime beschermt wat van waarde is én stimuleert ruimtelijke ontwikkelingen die het landschap meer toekomstwaarde biedt door bijvoorbeeld passender functies en een robuuster landschap.

Je kunt dit omschrijven als ‘behoud door ontwikkeling’. Dit begint met het omschrijven van de ‘wezenlijke kenmerken en waarden van natuur en landschap’ – in de praktijk ook wel omschreven als ‘kernkwaliteiten landschap’. Deze kernkwaliteiten zijn niet bedoeld als ‘statische’ randvoorwaarden (alleen behouden wat er nu is), maar als landschappelijke ‘essenties’ waar bij gebiedsontwikkeling recht aan moet worden gedaan.

Landschapsbiografie
De zienswijze vraagt de provincie om – samen met de Landschapstafel BPL Midden-Delfland van samenwerkende omliggende gemeenten en organisaties als MDV en Natuurmonumenten – een landschapsbiografie te maken voor Midden-Delfland. Deze landschapsbiografie omschrijft de waarden van bodem, water, natuur en landschap voor recreant, bewoner en (agrarisch) ondernemer, in het perspectief van een duurzame toekomst voor het prachtige gebied.

Klik hier om de volledige brief aan de provincie inclusief zienswijze te lezen.

Foto van koeien in de Duifpolder in de avond: Tiny van der Meer

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier.
Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.