De avond ervoor om half twaalf zat ze nog in de raadszaal. De volgende ochtend keek ze haar ogen uit in de Beeldenkas van Willem Berkhout en op de Vlietlanden bij Natuurmonumenten-boswachter Kees Perquin.

Burgemeester Fenna Noordermeer van Midden-Delfland was woensdag 19 juni te gast bij de Midden-Delfland Vereniging.  ‘Een cadeau dit werkbezoek’, zei ze later.

Beeldenkas
Dat bezoek begon dus bij Willem Berkhout die het gezelschap met o.a. ook MDV-voorzitter Koos Karssen ontving in zijn kas, midden in de polders van Schipluiden.

Willem Berkhout maakt meer dan levensgrote beelden van beton en staal, bekleed met stukjes mozaiek in alle kleuren. In ruim twintig jaar zijn zo’n 450 beelden uit zijn handen gekomen, waarvan er 375 geëxposeerd staan. Al staat het eigenlijk te vol en krijgt hij aanbiedingen, verkopen doet Willem niet. Hij droomt wel van een geschiktere locatie dichtbij Delft of Rotterdam zodat veel meer mensen kunnen langskomen.

Zijn gasten onder wie verder MDV-ers Martin Visser en Ron van Wijk kregen een geestdriftige rondleiding, ook langs schilderijen van Jakob Kanbier (1949-2020), met wie Willem Berkhout bevriend was. Koos Karssen heeft een ‘Kanbier’ hangen. ’Mij is verteld dat er zeven lagen in zitten, tot nu toe heb ik er vijf ontdekt.’ De beelden maakten ongetwijfeld de meeste indruk, zoals het werk Ons lot (2016),  gewijd aan de slavenhandel, dat volgens de maker bij voorstanders van een nationaal slavernijmuseum in de smaak viel.

Vlietlanden
In een elektrische sloep met Wim Warbout aan het roer ging het daarna richting de Vlietlanden. Ondertussen vertelde Kees Perquin over het beheer van dit bijzondere en kwetsbare laagveennatuurgebied waarvoor hij sinds een paar jaar verantwoordelijk is.

De jonge boswachter kan gelukkig rekenen op vrijwilligers voor het arbeidsintensieve handwerk om de plantenrijkdom in stand te houden en bosvorming tegen te gaan. Deze woensdag was de vaste groep ‘helden’, zoals Kees Perquin ze noemde, aan het werk. ‘We mogen hier elke week zijn’, vertelden de mannen met een brede glimlach aan de burgemeester toen die aan boord bij ze op hun werkboot stapte om aan land te gaan.

Een uitgebreide rondleiding op de Vlietlanden volgde waar brede orchis, veenpluis, moeraskartelblad en andere zeldzame planten groeien. En waar de noordse woelmuis, een bijzondere soort die alleen in Nederland nog voorkomt en dan nog maar op een handvol plekken, zich thuis voelt. Kees Perquin had ook minder goed ‘nieuws’. Want de Amerikaanse rivierkreeft is een groot probleem in het gebied, maar ook de slechte waterkwaliteit  (‘amper juffers of libellen te bekennen zoals op de Nieuwkoopse Plassen’) door verboden giftige stoffen uit kassen in het Westland. De burgemeester, vast een stuk wijzer geworden, stapte daarna terug in de boot.

Burgemeester Noordermeer is sinds enige tijd ook voorzitter van de Landschapstafel BPL Midden-Delfland, de bestuurlijke ‘hoeder’ van het gebied met vertegenwoordigers uit negen gemeenten en diverse gebiedsorganisaties waaronder de Midden-Delfland Vereniging.

Foto met v.l.n.r. Kees Perquin, Koos Karssen en burgemeester Fenna Noordermeer: Heleen Paalvast. Meer foto’s op MDV–Instagram.

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.