‘Wat onwennig en stram in de benen namen de koeien een sprint over het boerenerf, aangemoedigd door de boer en enkele stalknechten. In de wei aangekomen huppelden ze alsof het een lieve lust was.’ Alice en Michiel van der Drift vertellen breeduit over hun ‘Koe-in-de weidag‘ op de kaas- en zuivelboerderij Van Winden in Schipluiden.

Enthousiaste vrijwilligers van de Midden-Delfland Vereniging en de met recht trotse eigenaren John en Nelly van Winden zorgden voor een hartelijke ontvangst van een groep van dertig leden van de vereniging die dit ‘spektakel’ konden meemaken. Het weer werkte mee met een stralende zon.

Met jong en oud opgesteld achter een gespannen schrikdraad werden de staldeuren, waarachter flink geloei klonk, opengezet.  ‘Dansend en springend van vreugde over hun herwonnen vrijheid in het open veld. Prachtig om te zien! Enkele koeien vervolgden hun show met een euforisch ererondje, andere stoeiden met elkaar, kortom een leuke sensatie om dit mee te maken.’

‘Hoe aanstekelijk kan het zijn, want ik werd er nog vrolijker van’, aldus Lenie Lohstroh, een van de andere ‘gelukkigen’ die erbij mochten zijn.

Rondleiding
Na koffie, thee of vruchtensap met cake, terwijl boer John en boerin Nelly vragen over hun bedrijf beantwoordden, volgde een rondleiding door de koeienstallen en de kaasmakerij.

De boerderij heeft zo’n 65 melkkoeien die ’s winters loslopen in een grote loopstal en van half april tot november in de wei verblijven. Het bedrijf doet ook aan duurzaam agrarisch natuur- en slootkantenbeheer. Van Winden werkt met kruisingen van drie koeienrassen: de Holstein Friesian, de Montbéliarde en de Jersey. De goede eigenschappen van deze rassen worden daardoor samengebracht: melkproductie, vleeskwaliteit, beperkte grootte van de dieren en sterke gezondheid.

Boerderijwinkel
In het begin van dit millennium is gestart met het maken van kaas en andere zuivel van de eigen verse melkproductie. Deze wordt, samen met andere streekproducten uit Midden-Delfland zoals jam en fruit, in het winkeltje in de mooi gerestaureerde oude stal aan particulieren verkocht. Ook wordt er vlees van de eigen boerderij verkocht, weliswaar bevroren.

Michiel van der Drift: ‘We keerden tevreden huiswaarts met leuke herinneringen aan deze Koe-in-de-weidag en een goedgevulde boodschappentas met kaas, karnemelk en een runderrollade. Zeker voor iedereen aan te raden om ook een keer mee te maken!’

Lenie Lohstroh wilde niet vertrekken zonder een stuk graskaas van 2017. ‘Een feestelijke dag, zowel voor de koeiendames, voor de andere aanwezigen en voor mij.’

Koe Alert
Meer boeren in Midden-Delfland haakten aan voor Koe Alert, een initiatief van ANV Vockestaert. De vereniging kon zo voor haar ledenactiviteit bij de Van Windens terecht.

Foto: Ceciel Sillevis

Video op homepagina: Albert Tieken