De herplant van het Kraaiennest gaat half februari van start.  De werkzaamheden duren naar verwachting twee tot drie weken.

Het gaat om 282 laanbomen, 392 struiken en 4326 jonge bomen. Met in totaal 20 verschillende soorten wordt de biodiversiteit van het recreatiegebied tussen Maasland en De Lier verbeterd.

Langs de voormalige populierenlaan aan het Klinckaertpad komt een fruitboomweide. Bij de twee zuidelijke ingangen komen laanbomen waaronder suikeresdoorns die in de herfst extra kleur geven. In het middendeel verrijst een nieuwe bomenkathedraal, in de vorm van een dubbele laan, en in het noorden wordt nieuw bos aangeplant.

Door de grote variatie moet het bos weerbaarder worden voor ziekten en plagen. In dit verband haalt Staatsbosheer de komende tijd zieke en dode essen langs wegen en paden weg.

Extra aandacht is eraan besteed om niet te hoge bomen als uitkijkplaatsen voor roofvogels te planten naast de nieuw ingerichte zuidelijke gruttoplas die langzaam maar zeker vorm krijgt.

De herplant door Staatsbosbeheer gebeurt in samenspraak met de Midden-Delfland Vereniging, de Bomenstichting, het Weidevogelpact en de gemeente Midden-Delfland. Het zal wel een tijdje duren voordat het Kraaiennest volgroeid zal zijn, de grond is echter relatief goed, zei boswachter Lisa Wassenaar eerder.

Plannen voor een aardwarmteproject inclusief boorinstallatie zijn voorlopig van de baan. Een groep Lierse tuinders had een oogje op een stuk grond direct grenzend aan de Kreekrug. Maar de exploitatie blijkt economisch op dit moment niet verantwoord, zo citeerde Omroep WOS half december uit een brief aan de gemeenteraad van Midden-Delfland.

Foto: Tiny van der Meer