Bezoek aan het Gemeenlandshuis in Delft.

In het voorjaar waren de aanmeldingen zo overweldigendDSCN5555 - kopie
dat de Vereniging veel mensen die niet aan deze bijzondere excursie konden deelnemen moest teleurstellen .

Gelukkig werd er nog een tweede mogelijkheid geregeld op 2 oktober j.l.. Ook op deze dag kwamen veel belangstellenden naar het Gemeenlandshuis in Delft.

We werden welkom geheten door de heer Ries Smits en kregen koffie en thee aangeboden in de hal.
Daarna werd met een powerpointpresentatie uitgelegd wat de omvangrijke taak is van het Hoogheemraadschap. DSCN5549 - kopie

De leden van de Midden-Delfland Vereniging  wonen hoofdzakelijk in het gebied van het Hoogheemraadschap Delfland. Met het belastinggeld dat wij hieraan betalen, wordt er o.a. gezorgd dat wij beschermd worden. Niet alleen tegen het zeewater, maar ook tegen het hemelwater dat in onze de polders  terecht komt.

Het verhaal hierover van de heer Smits,werkzaam bij het Heemraadschap, was heel boeiend en eigenlijk nog niet afgelopen toen de volgende spreekster aan de beurt kwam.

Mevrouw Carla de Wilt is archivaris bij het Hoogheemraadschap. Haar interessante lezing met de getoonde foto’s ging over de geschiedenis vanaf ver voor het bestaan van de waterschappen .De zeer oude landkaarten geven een duidelijk beeld hoeveel er in de loop van de eeuwen is veranderd in ons woongebied.

Helaas werd ook zij in haar betoog gewaarschuwd, dat haar spreektijd voorbij was.

DSCN5561 - kopieDe groep werd hierna opgesplitst om een rondleiding te krijgen door het oude prachtige gebouw met de werkplaatsen van de medewerkers, veel mooie vertrekken en de kamer van de Dijkgraaf, die op dat moment niet aanwezig was.
Het gedeelte dat staat aan de Oude Delft hoort bij de oudste gebouwen van de stad Delft.

Tenslotte werd ons ook nog een drankje met hapjes aangeboden.

Het geheel was uitstekend verzorgd.

Mevrouw Heleen Paalvast, die namens de Delfland Vereniging aanwezig was,hoorde dan ook dat iedereen heel erg genoten had van deze middag, die voor ons speciaal was georganiseerd.

Stineke Ruigrok