IMG_1963-bewerktAls het aan de burgemeesters Aboutaleb van Rotterdam en Van Aartsen van Den Haag ligt, blijft het open en groene Midden-Delfland gevrijwaard van meer snelwegen. Of zoals burgemeester Aboutaleb het verwoordde: ‘We respecteren genomen infrastructurele besluiten, maar nu écht handen af van Midden-Delfland.’

Deze belangrijke boodschap gaven de burgemeesters af tijdens de debatmiddag in de Dorpskerk in Schipluiden zaterdag 6 juni jl. Een initiatief van de Midden-Delfland Vereniging, in samenwerking met LTO Delflands Groen en ANV Vockestaert, om de banden aan te halen met de omliggende steden. Hoe meer die zich ‘mede-eigenaar’ van Midden-Delfland voelen, hoe meer ze opkomen voor het gebied.

Zuurstoflongen
Aboutaleb had het over zuurstoflongen om zuinig op te zijn. ‘Een soort landschapstheater tussen de twee steden, met veel ruimte voor landbouw en recreatie’, aldus Van Aartsen. Beiden steunen de inzet om Midden-Delfland op te waarderen tot beschermd provinciaal landschap. ,,Daarin trekken we dus gezamenlijk op richting Rijk en provincie”, concludeerde MDV-voorzitter Marja van Bijsterveldt die het debat leidde.

Met Midden-Delfland troef in handen
Ongeveer 150 toehoorders luisterden naar bijdragen van ook landschapsarchitect Adriaan Geuze, ondernemer Leendert Bikker en kringloopboer Arnold van Adrichem die aanvoerden dat we met Midden-Delfland een ’troef’ in handen hebben. 

IMG_2108Leendert Bikkert onderstreepte het enorme belang van groen voor het bieden van een goed vestigingsklimaat. Daarbij aantekenend dat de dynamiek in steden hoog ligt en het aan Midden-Delfland is om dit bij te houden. ‘Midden-Delfland is slow, maar niet sloom’, aldus wethouder Govert van Oord van de gemeente Midden-Delfland.

Verbind Midden-Delfland en Rotterdam
Adriaan Geuze is door de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (23 gemeenten) gevraagd om een gebiedsstudie. Hij broedt onder meer op een megafietspadenplan tussen Maassluis en Pijnacker dat Midden-Delfland met Rotterdam via Polder Schieveen verbindt. Geuze betreurt het verder dat de landgoederen langs de Schie zijn verdwenen. IMG_1982‘Herbouw een daarvan tot een moderne buitenplaats, met wintertuin en al.’ Daarnaast is het volgens hem noodzakelijk om het Midden-Delflandgebied te vergroten, het volledige groengebied tussen Pijnacker, Delft, Maassluis en Rotterdam zou eronder moeten vallen.

Inpassing
De A4 door Midden-Delfland, maar ook de nog aan te leggen Blankenburgtunnel staan niet ter discussie bij de burgemeesters. Pleidooien waren er om de Blankenburgtunnel, als die er toch moet komen, beter in te passen. Laat alle opties onderzoeken, betoogde directeur Marc van den Tweel van Natuurmonumenten. Burgemeester Aboutaleb had het over ‘harde financiële stootranden’, maar wees tegelijkertijd op het vrijvallen van miljoenen door het schrappen van de ringweg van Eindhoven. Daar ligt mogelijk volgens hem nog een kans.

De realisatie van deze geslaagde debatmiddag met de twee burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen, is mede mogelijk door een financiële bijdrage van Fonds 1818, Fonds Schiedam – Vlaardingen e.o. en Omgevingsfonds Midden-Delfland.

Klik hier voor het volledige verslag van het debat

Alvast een sfeerimpressie van het debat

In het nieuws:

Uit de Volkskrant van 8 juni: Het Central Park van de Randstad. Tussen Rotterdam, Delft en Den Haag ingeklemd ligt Midden-Delfland.
Het paginavullende VK-artikel is te lezen via deze link.
Ook in de lunchnieuwsbrief van de Volkskrant gaat het over het Midden-Delflandgebied. (klik hier)

Omroep West (klik hier)

RTV Rijnmond (klik hier)

De WOS (klik hier) 

De WOS (klik hier)

De Delftse Post (klik hier)2015-06-08, Delftse Post

Westlanders.nu (klik hier)

AD Delft (klik hier)

 

 

 

IMG_2080