De gruttoplas in het Kraaiennest tussen Schipluiden en De Lier is maandag 28 juni feestelijk geopend.

Initiatiefnemer en bedenker van het project, John Kleijweg, kreeg de titel beschermheer gruttoplas Kraaiennest. ‘Heel veel grutto’s hebben de plas dit voorjaar al direct gevonden’, vertelde hij.  ‘Ook 23 paar kluten hebben in de plas gebroed en er lopen nu nog veel bijna vliegvlugge kluutkuikens rond. Zo’n hoog broedsucces voor kluten zie je maar op weinig plekken. Het project is nu al een groot succes voor vogels en vogelliefhebbers, die in groten getale zijn komen kijken.’

Oeverzwaluwwand
Naast een ondiep eiland in het midden van de plas voor de weidevogels, is er een oeverzwaluwwand aan de westoever aangelegd waar oeverzwaluwen af en aan vliegen. Ernaast is een wintervoedselakker ingezaaid voor zangvogels om straks zaden te vinden die hen de winter doorhelpen.

Tot slot zijn de hoge populieren vervangen door fruitbomen die in het voorjaar een mooie bloemenzee geven en in het najaar vruchten dragen. De Midden-Delfland Vereniging en de Bomenstichting waren betrokken bij deze herplantplannen.

Samenwerking
Het project is een initiatief van het Weidevogelpact Midden-Delfland, waarin Vockestaert, Natuurlijk Delfland, Natuurmonumenten en de Vogelwerkgroep Midden-Delfland samenwerken om de weidevogelpopulatie in Midden-Delfland in stand te houden. Het Hoogheemraadschap van Delfland is eigenaar van de plas, die ook dient als waterberging voor het gebied en paste er het waterpeil en het gemaal aan. Staatsbosbeheer als terreinbeheerder verzorgde de herplant.