publiek2Een levendige discussie met een zaal vol betrokken Schiedammers met originele ideëen om de relatie met Midden-Delfland te versterken. Zoals de suggestie voor een Midden-Delflandsupermarkt in Schiedam voor de verkoop van streekproducten.

De Midden-Delfland Vereniging bracht dinsdag 3 februari een geslaagd eerste burenbezoek aan Schiedam. De vereniging was te gast bij de gemeenteraad, op het Stadserf. Voor een volgepakte zaal gaven voorzitter Marja van Bijsterveldt en Pia van Oord een presentatie voor raadsleden en inwoners. Die draaide om de relatie tussen Schiedam en Midden-Delfland en de waarde(n) van Midden-Delfland voor Schiedam en andersom.

publiekAanwezige Schiedammers reageerden zeer betrokken en onderschreven de meerwaarde van Midden-Delfland voor Schiedam . De inwoners van de buurgemeente genieten volop van de groene oase Midden-Delfland. Uit een burgerpanelonderzoek uit 2013 blijkt dat driekwart van de Schiedammers er komt om te fietsen, ruim een kwart om te wandelen en een derde haalt er zijn of haar hart op vanwege de rust en de natuur.

De Midden-Delfland Vereniging wil de banden tussen Midden-Delfland en de omliggende steden en hun bewoners aanhalen; Schiedam beet het spits af van een serie burenbezoeken. Versterking van de relatie tussen stad en platteland is belangrijk voor het open en groen houden van Midden-Delfland én voor het leefbaar houden van de omliggende steden. De vereniging lanceerde op 1 december jl. op een druk bezochte debatavond het themajaar Stad-Land. In samenwerking met andere organisaties staat een aantal andere activiteiten op stapel, zoals de burenbezoeken bij gemeenteraden van aanpalende steden. De volgende presentatie staat gepland bij de gemeente Maassluis, op dinsdag 17 februari. Ook vindt er eind maart een toekomstconferentie plaats met de burgemeesters Ahmed Aboutaleb van Rotterdam en Jozias van Aartsen van Den Haag.