• Dit evenement is voorbij.

Maandagavond 30 september vindt bij Op Hodenpijl (Rijksstraatweg 20/22, 2636AX Schipluiden) een thema-avond plaats over de zorg voor grond en grondbeleid in Midden-Delfland.

Voor een brede groep belangstellenden wordt aandacht besteed aan het thema grond, stijgende grondprijzen en hoe zich dit verhoudt tot een relatief kleinschalige, grondgebonden agrarische bedrijfsvoering zoals wij die voor Midden-Delfland met elkaar wensen.

Is een andere manier van omgaan met grond en de grondmarkt niet onvermijdelijk om de doelstellingen van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland en onze agrarische ondernemers te kunnen realiseren. Actief grondbeleid vanuit o.a. gemeenten en de provincie kan daarin een sturende rol spelen, evenals particuliere initiatieven.

Gastsprekers
Nick van Eekeren van het Louis Bolk Instituut vertelt over het belang van keuzes in grondgebruik in het bereiken van maatschappelijke opgaven en over de rol van grond en grondprijzen in relatie tot de toekomst van het boerenbedrijf.  Wat te doen met vrijkomende grond in soms kwetsbare agrarische gebieden?

Geert van der Veer, initiatiefnemer van Herenboeren en Aardpeer, gaat in op de vraag hoe maatschappelijke initiatieven rondom agrarische grond een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame omgang met grond.

Grondproblematiek Midden-Delfland
Na de pauze volgt een paneldiscussie o.l.v. MDV-voorzitter Koos Karssen over de grondproblematiek in Midden-Delfland. Panelleden zijn Bart de Leede, wethouder Midden-Delfland, Jelle Keijzer, senior grondverwerver PZH, John Kleijweg, Vogelwerkgroep Midden-Delfland en grondeigenaar, Frank ten Have, expert RO, grondbeleid en financiën, Arnold van Adrichem, voorzitter LTO Noord Delflands Groen, Roel van Buuren. biologische melkveehouder, Suzan Buchner, Natuurmonumenten.

Praktische informatie en aanmelden
Inloop v/a 19u, programma start om 19.30u en eindigt rond 22u; na afloop gelegenheid voor een drankje en napraten. Toegang is gratis, aanmelden graag via secretariaat@middendelflandvereniging.nl of bel 06-42105407 op maandag en woensdag.

Met deze avond borduurt de Midden-Delfland Vereniging voort op het themanummer van de Midden-Delfkrant Dilemma’s & Midden-Delfland, gewijd aan de toekomst van het unieke poldergebied.

Foto Duifpolder boerengrond te koop: Henk Groenendaal

Klik voor uitvergroting

Deel dit bericht op je eigen Social Media!

Ga naar de bovenkant