DSC_1419Op zondag 1 november organiseerde de Midden-Delfland Vereniging in samenwerking met de KNNV afdeling Delfland een wandeling  en vertrokken 44 deelnemers onder leiding van 2 gidsen  op zoek naar eetbare natuur.Paardenbloemblad, madeliefjes of vogelmuur: deze planten zijn vaak in de berm te vinden en ze kunnen zó op je bord. “De berm is een prima saladebar”, vertelt bosbaas Edwin Cornelissen één van de gidsen  tijdens een rondleiding door het groene gebied Abtswoude in Midden-Delfland.

Ondertussen krijgt de groep les in verantwoord plukken: “Pluk nooit teveel. Laat voldoende noten en bessen zitten voor dieren en voor zaadvorming, want volgend seizoen wil je weer nieuwe planten zienDe wandeling werd afgesloten op de zuivelboerderij van Gerard van Winden. Het bezoek aan het erf en de authentieke grupstal  liet weer een geheel ander beeld zien van de diversiteit het gebied. Op de  oude boerderij, die  nu omringd is door de Delftse wijk Tanthof,   speelt het agrarisch natuurbeheer een hoofdrol.  Onder het genot van de verse melk en karnemelk vertelde deze zuivelboer over het leven buiten zo dicht naast de stad.

De wandeling met het thema ‘eetbare natuur’ is een van de vele groene en leerzame excursies die de Midden-Delfland Vereniging aanbiedt aan bewoners van de randgemeenten. Midden-Delfland, de achtertuin van de vele stedelingen,  kent vele gezichten en verrassingen. De wandelaars hebben dat met veel enthousiasme ervaren.

De realisatie van deze themawandeling is mede mogelijk door een financiële bijdrage van Het Prins Bernard Cultuurfonds.

2015-11-04, Delftse Post