Voor de Midden-Delfland Vereniging herbergt gemaal De Zaayer bij Maassluis geen geheimen meer.

Op initiatief van de vereniging namen 25 geïnteresseerden, zowel leden als niet-leden, zaterdagmiddag 19 januari een kijkje binnen in het gemaal. Ze kregen deskundige uitleg door ing. Dick van den Tempel van het Hoogheemraadschap van Delfland.

‘Over hoe wij droge voeten houden, hoe zogenoemde kattenrugpompen ervoor zorgen dat het water weggepompt wordt en hoe de vissen kunnen blijven migreren’, aldus Wim van der Eijk. ‘Het waterbeheer in ons waterschap is indrukwekkend.’

Monstersche Sluis
Aansluitend verzorgde stadsgids/sluiswachter Arie Blanker van de Historische Vereniging Maassluis een rondleiding bij de Wateringse Sluis en de Monstersche Sluis, twee belangrijke sluizen van Delfland. Dat waren ooit spuien voor de afwatering van de Zuidvliet en de Noordvliet, die rond 1350 werden gegraven om het natte Westland bewoonbaar te maken. De Monstersche Sluis werd 1 september vorig jaar, na 46 jaar stremming, feestelijk heropend.

‘Mooi en interessant, maar ’t was wel koud. En toch worden we warm van dit soort ledenactiviteiten!’, aldus Wim van der Eijk, bestuurslid en lid van de werkgroep Ledenactiviteiten. Deze werkgroep organiseerde de excursie.

Foto: Marjanne Zuijderwijk