‘Laten we in deze tijd van bezinning even stilstaan bij een plek van rust, schoonheid, verval en hoop: de rooms-katholieke begraafplaats onderaan de Vlaardingerdijk in Schiedam. Hij is aangelegd in 1851,  volgens een fraai, strak symmetrisch ontwerp. Er is een terp met een Christusbeeld aan het kruis en een hemelboom, en een achthoekige kapel met bijgebouwen. Twee ijzeren hekken geven toegang tot een veelheid aan graven, in alle soorten en maten.

In 1972 is de begraafplaats verkocht aan de gemeente Schiedam en werd hij gesloten. Een paar jaar later zijn de begraafplaats, de kapel, bijgebouwen, de twee toegangshekken en het oude geboomte aangewezen als rijksmonument. De gebouwen zijn gerestaureerd en in gebruik genomen door de Roemeens-Orthodoxe kerk.

Vorig jaar is op initiatief van de gemeente, in samenwerking met de Historische Vereniging Schiedam, een werkgroep Begraafplaats gestart. Inmiddels zes vrijwilligers inventariseren en fotograferen aan de hand van een vragenlijst en een plattegrond de in alle gradaties van verval verkerende graven. Haviksogen en veel geduld zijn soms vereist om de teksten te ontcijferen. Staat daar een acht? Of een drie? Pfff, kan ook een vijf of een zes zijn. Wat een rare naam is dit. O nee, er staat behuwdmoeder.

De inventarisatie is bijna voltooid en dan gaat de gemeente aan de slag. Enthousiasme is er genoeg bij de wethouder en de twee ambtenaren met aandachtsgebied erfgoed met wie we te maken hebben. Geld ligt wat moeilijker, maar het is verrassend en hoopgevend om te zien hoeveel mensen ‘onze’ begraafplaats een warm hart toedragen. Ons werk is mede mogelijk gemaakt door de Heilige Philomena met het anker, het symbool van hoop. Zij staat bij de ingang en overziet alles. Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar gewenst!’
(bijdrage en foto van Ria Zeeuw)