Het Bezoekerscentrum Midden-Delfland in Schipluiden wordt na ruim tien jaar opgeheven.

In de eerste jaren na de opening in oktober 2013 voorzag het bezoekerscentrum in de informatiebehoefte over het Midden-Delflandgebied met financiële steun van de gemeente Midden-Delfland. Die steun liep af in 2019, waarna de Midden-Delfland Vereniging en Stichting Op Hodenpijl de financiën voor hun rekening namen.

Helaas zijn alle reserves verbruikt en heeft de Stichting Informatiecentrum Bezoekers Midden-Delfland noodgedwongen de beslissing tot opheffing genomen. De laatste tentoonstelling was die van acht kinderen uit Midden-Delfland die hun favoriete plek in het gebied geschilderd hebben. De hooiberg, waarin het bezoekerscentrum was gevestigd, blijft behouden. Er wordt gezocht naar een nieuwe bestemming.

De stille krachten achter het bezoekerscentrum waren Dirk Post, Michel van Ruijven, Martin Straver en Martin Visser die het stichtingsbestuur vormden. In de beginjaren was Peter Verschoor de drijvende kracht en bestuursvoorzitter. Dank gaat verder uit naar alle mensen die meehielpen en betrokken waren bij allerlei activiteiten en tentoonstellingen.

Speciale dank gaat ten slotte uit naar de familie Post die zorgde voor de hooiberg die destijds helemaal nieuw gebouwd is en die al die jaren gastvrijheid bood op de Levende Buitenplaats, tegenover Op Hodenpijl. Bezoekers blijven daar voorlopig nog welkom, ook om in de hooiberg een kijkje te nemen.

Foto expositie bezoekerscentrum: Sjaak van Houten

In het nieuws: