IMG_7977De Midden-Delfland Vereniging komt graag naar u toe. Onder dat motto verzorgt de vereniging lunchlezingen om de relatie tussen Midden-Delfland en de omliggende steden en hun inwoners verder aan te halen. In de sociëteit Standvastigheid in het oude centrum van Delft gaf voorzitter Marja van Bijsterveldt de aftrap met een presentatie voor de Rotary Club Delft.

Rotary Club Delft, opgericht in 1936, telt ruim zestig leden die elke vrijdag samen lunchen. Er gaat bijna geen week voorbij dat deze maatschappelijk betrokken Delftenaren daarnaast een boeiende lezing voorgeschoteld krijgen.

Landschap en polders

IMG_7978Voorzitter Jan Zijp verwelkomde twee gastsprekers vrijdag jl. Ook Pia van Oord van Midden-Delfland is Mensenwerk deed het woord. Zij dook in de historie van landschap en polders met hun windmolens, een uitvinding uit begin 15e eeuw. Het eerste bekende exemplaar in het gebied van het hoogheemraadschap Delfland verrees in Schipluiden. De oudste vermelding dateert uit 1413!

‘Tuin’ voor de Metropoolregio

Midden-Delfland anno 2015 is de ‘tuin’ voor de 1,2 miljoen bewoners van de Metropoolregio. Jong en oud kan naar hartenlust komen recreëren, wandelen, fietsen, varen en, als je geluk hebt, schaatsen. Het ‘kleine groene hart van de Randstad’ staat voor waarden als rust, ruimte, stilte, donkerte, wolkenluchten, uitzichten  en ‘groen’.

Zo is de koe onlosmakelijk verbonden met het landschap van Midden-Delfland. Weidevogels als kievit, grutto en tureluur horen er verder thuis, vertelde Marja van Bijsterveldt.

Zij spreekt van een geslaagde lunchlezing voor geïnteresseerde toehoorders. ,,Met Delft voelen wij ons in Midden-Delfland op een speciale manier verbonden.”  De Midden-Delfland Vereniging wil vaker een bijdrage leveren op netwerkbijeenkomsten. Ze is daarvoor graag te gast bij organisaties, verenigingen, ondernemersclubs etcetera in omliggende gemeenten, van Maassluis, Vlaardingen, Westland tot Schiedam. Mail secretariaat@middendelflandvereniging.nl voor meer informatie.

De realisatie van lunchlezingen wordt mede mogelijk door een financiële bijdrage van Fonds 1818, Fonds Schiedam – Vlaardingen e.o. en Omgevingsfonds Midden-Delfland.