‘Te voet op zoek naar de vrijwel vergane eendenkooi in de Noord–Kethelpolder aan de Groeneweg’, las ik in de Midden-Delfkrant, deze zomer. Mijn interesse was direct gewekt.

Ik ga terug naar mijn kinderjaren, de jaren zestig. Luisterend naar de verhalen van mijn oudere zussen en broers over hun uitstapjes met opa Bijl, naar de ‘De Put’. Zo werd de plek van de voormalige eendenkooi genoemd. Het was oorspronkelijk ook een put, ontstaan door zandwinning voor de spoordijk Delft-Schiedam v.v. Opa Bijl is de grondlegger en ontwikkelaar van de eendenkooi aan de Groeneweg. Echter tegen de tijd (1964) dat ook ik oud genoeg was om mee te gaan, was opa overleden.

Op pad
Vrijdag 27 september was er gelegenheid om in groepsverband te gaan kijken in ‘De Put’. Na ontvangst onder een afdakje met koffie, thee en stroopwafels gingen we in regen en wind op pad. Lopend richting de spoordijk waande je je direct al in een bijzonder stukje natuur. Volop drassig gras, slootjes begroeid met riet, knotwilgen etc.

Na een gammel bruggetje te zijn overgestoken, kregen we zicht op de ‘kooiplas’. Ruimtelijk gelegen en een oase van rust. Nabij het spoor waren de treinen nog luid aanwezig; bij de ‘kooiplas’ heb ik ze niet meer gehoord. Echter op een schuurtje en wat rietmatten na, geen tastbare restanten meer van de eendenkooi. Daarvoor moesten we opnieuw naar de Groeneweg en door de achtertuin van een bewoner, kwamen we bij het vermoedelijk, grotendeels verwaarloosde ‘vanghok’.

De verbeelding maakt het plaatje compleet; de kooiplas, de sloten als ‘vangpijp‘ naar de kooi. Rietschermen om je als kooiker onzichtbaar te maken, opdat de eenden niet verjaagd zouden worden.

Al heb ik het in mijn jeugd moeten hebben van verhalen van mijn familie, toch is het buiten in de natuur bezig zijn mij niet vreemd. In het voormalig koeienbocht en boomgaard van mijn andere opa, leef ik mij uit in snoeien, houtzagen, grasmaaien en sloten uitbaggeren. Ik geniet van de knotwilgen in allerlei bizarre vormen.

Deze middag, mooie herinneringen en geschiedenis ophalen in één van de pareltjes van Midden-Delfland, met dank aan de Midden-Delfland Vereniging.’

Bijdrage van Dia Bijl, foto van Wim van der Eijk

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.