Jaarvergaderingen horen erbij. De Midden-Delfland Vereniging kan rekenen op trouwe bezoekers die op de ALV dit keer hoorden dat de vereniging een werkgroep Milieu erbij krijgt.

Directe aanleiding om deze werkgroep op te richten was de brand afgelopen september bij afvalverwerker AVR waarbij zoveel dioxine vrijkwam dat boeren het advies kregen om hun koeien binnen  te houden.

Milieu strekt zich uit tot de terreinen water, lucht, bodem, geluid, lichtvervuiling en biodiversiteit. Volgens bestuurssecretaris Martin Visser zal de nieuwe werkgroep nauw samenwerken met de werkgroep Ruimte. Leden zijn o.a. Roel van Buuren (vanuit het bestuur) en Frank Dietz uit Den Hoorn, tot zijn pensionering kortgeleden milieueconoom bij het Planbureau voor de Leefomgeving.  Verder is het de bedoeling dat Michel van Ruijven en Piet van der Eijk van de werkgroep Bomen aansluiten.

Contributie
Tijdens de ALV kreeg het bestuur verder steun voor een contributieverhoging per 1 januari 2025, de vorige dateerde uit 2020. De jaarlijkse bijdrage werd vastgesteld op € 24,50 tegen nu € 21, 50. Het steunlidmaatschap kost dan € 10, het huidige bedrag van € 5 is niet kostendekkend.

Penningmeester Ron van Wijk wees op door de forse inflatie stijgende kosten waardoor de vereniging bijvoorbeeld inteert op haar vermogen. Govert van Oord vond dat de vereniging best nog veel geld op de bank heeft staan en stelde tijdens de vergadering voor om het geld te gebruiken (‘zonder te verjubelen’) voor bijvoorbeeld welkomstboeken om nieuwe leden te werven.

Bezoekerscentrum
De Midden-Delfland Dag op zaterdag 15 juni wordt geopend op de Levende Buitenplaats van Hodenpijl en het Bezoekerscentrum Midden-Delfland, even buiten Schipluiden. Dit bezoekerscentrum gaat dit najaar wel dicht om kostenredenen en wordt overgedragen aan stichting Op Hodenpijl, vertelde Martin Visser. De vereniging beraadt zich op een ander informatiepunt.

Thema-avond maandag 30 september: boerenlandschap onder druk
Maandag 30 september vindt de tweede thema-avond plaats waarmee de vereniging inspeelt op het thema-nummer Dilemma’s & Midden-Delfland van het verenigingsmagazine. Aan bod komt dilemma 1: het boerenlandschap onder druk. Daarbij zal het onder meer gaan over het grondbeleid in relatie tot duurzame kleinschalige landbouw. Locatie: kerkzaal Op Hodenpijl (Rijksstraatweg 20/22, Schipluiden).

Foto: Martin Visser

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je ook de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.