Beschrijving
De aanleg van de A4 door Midden-Delfland omspande ruim vier decennia. De reden voor de vertraging lag voor sommigen in bestuurlijke onbekwaamheid of in ongenuanceerdheid van mensen uit de milieubeweging. Anderen stelden juist dat de milieugroepen, door hun acties en goed onderbouwde voorstellen, de aanleg van de nieuwe weg op de agenda hielden. Daardoor werd het ‘de weg van de meeste weerstand’.
Het maatschappelijk verzet van groene organisaties, politieke partijen en bewonersverenigingen en zo meer werkte. Naast compensatiemaatregelen aan de weg zelf (eco-aquaduct, fluisterasfalt, verdiepte ligging deels in een tunnel, geluidsabsorberende wanden) kreeg het gebied een boost met meer recreatieve routes voor wandelaars, fietsers, kanoërs, skaters en skeelers, sanering van ‘plukjes’ verouderde glastuinbouw en het stimuleren van duurzaam boeren (agrarisch natuurbeheer, bescherming van weidevogels via het Weidevogelpact, verkoop van streekproducten, korte lijnen naar de stad en zo meer)..
‘Het geeft aan dat wij in Nederland gelukkig in staat blijken te zijn naar elkaar te luisteren en de kritiek serieus te nemen door plannen aan te passen’, aldus MDV-voorzitter Koos Karssen in zijn voorwoord.
Het boek is positief getoonzet want er zijn onmiskenbaar verbeteringen, maar is ook kritisch. Een eco-aquaduct van 100 meter breed, hoe uniek in Nederland ook, valt in het niet bij de zeven kilometer van het oorspronkelijke open landschap dat niet werd doorsneden door een snelweg. Om maar een voorbeeld te noemen.En de verantwoord ingepaste A4 is geen vrijbrief om het ergens anders net zo te doen. Het moet nog veel beter.
Inspirator
Het boek, geschreven door Kor Kegel met foto’s van o.a Henk Groenendaal, werd gepresenteerd tijdens het door de vereniging georganiseerde congres Een Groene Visie op Midden-Delfland donderdag 14 maart in Maassluis. Burgemeester Arnoud Rodenburg van Midden-Delfland nam het eerste exemplaar in ontvangst. Inspirator van het boek is Henk Tetteroo uit Delft. Hij was vier decennia lang geharnast tegenstander van de snelweg; mede door zijn strijd zijn veel compensatiemaatregelen afgedwongen die het leed verzachten. Drie jaar na de openstelling loopt bovendien alweer een procedure om de weg te verbreden. De werkgroep Ruimte van de Midden-Delfland Vereniging heeft in 2018 eerste zienswijzen ingediend en volgt het nauwgezet, vast net als veel betrokken burgers en vele andere betrokken organisaties.