Om Midden-Delfland echt te beleven ga je natuurlijk wandelen door dit prachtige gebied. En om de mooiste plekjes te vinden heeft de Midden-Delfland Vereniging wandelroutes uitgezet: de 40 Ommetjes, de Wandelrouteserie en de 15 Lange Wandelingen (klik hier om ze alle te vinden). En op tijd voor het nieuwe wandelseizoen zijn ze weer tiptop!

Onderhoud
Al deze routes zijn door de werkgroep Paden ingepast in het Wandelknooppuntennetwerk Hof van Delfland dat in 2016 gereed kwam. De routebeschrijvingen werden zo een stuk eenvoudiger. Maar het is wel zaak de markeringen in het veld in prima staat te houden.

‘Als er immers een knooppuntpaaltje of een routepijl onderweg ontbreekt, zul je gemakkelijk de weg kwijt kunnen raken’, aldus werkgroeplid Jos van der Heide. En paaltjes en pijlen sneuvelen in de loop van de tijd nogal eens door maaiwerkzaamheden, wegverleggingen, onderhoudswerkzaamheden, of (gelukkig zeldzaam) moedwillige vernieling.

Kilometers maken
Het hele netwerk wordt in principe regelmatig gecontroleerd door de onderhoudsaannemer. Maar om zeker te zijn dat de markeringen van de routes van de vereniging steeds goed op orde zijn, besloot de werkgroep deze ten minste één keer per jaar zelf te inspecteren. ‘We lopen ze alle na en en melden verstoringen direct bij de onderhoudsaannemer. Alle routes bij elkaar hebben een lengte van ruim 700 kilometer!’

Gelukkig vallen veel stukken van de routes samen, zodat ongeveer 250 km moet worden nagelopen. De werkgroepleden hebben die afstand onderling gelijkelijk verdeeld, zodat het werk in een paar dagen kan worden gedaan. Jos van der Heide: ‘Als echte wandelaars zien we niet op tegen (afstanden van) 10-15 km per dag. En het is altijd fijn om door Midden-Delfland te lopen!’

Route-aanpassingen
Naast de inspectie bekijkt de werkgroep ook of er aanpassingen aan de routes gewenst zijn. ‘Moeten ze worden omgelegd langs een mooiere plek, of zijn er aangepaste trajecten mogelijk door nieuwe recreatieve voorzieningen en dergelijke.’ Dergelijke aanpassingen kunnen dan worden verwerkt in de routebeschrijvingen op de verenigingssite. Met de beheerder van het netwerk (inmiddels is dat Staatsbosbeheer in plaats van de provincie Zuid-Holland) kan worden besproken hoe de markering aan te passen.

Verstoringen graag melden
Jos van der Heide: ‘Ziet u tijdens uw wandelingen verstoringen in de markering? Dan zou het fijn zijn als u die doorgeeft. U kunt ze rechtstreeks melden bij de onderhoudsaannemer via melden.routebeheer.net, of doorgeven aan de werkgroep Paden (via een mailtje naar paden@middendelflandverening.nl). Zo blijven zowel u als de wandelroutes in prima conditie!’

Foto: Ceciel Sillevis