Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber en europarlementslid Gerben-Jan Gerbrandy zijn beiden uitgeroepen tot Groenste Politicus 2017 voor hun inzet voor duurzame landbouw. Onder de genomineerden was ook Govert van Oord, wethouder van Midden-Delfland en voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging van 2002 tot 2009.

Duurzame landbouw
Verduurzaming van de landbouw is volgens Natuurmonumenten, die de verkiezing organiseerde, momenteel het meest actuele en urgente onderwerp in het politieke debat over natuurbescherming. ‘Politiek ingewikkeld én een onderwerp dat over nationale grenzen gaat. Groen leiderschap in zowel Brussel als Den Haag is daarvoor keihard nodig.’

De driekoppige jury looft Gerbrandy als de ‘man van de lange adem’, en Dik-Faber als de ‘bruggenbouwer’ die nodig is in dit dossier. ‘Boeren en natuurbeschermers kunnen niet zonder elkaar.’

Wethouder Mario Jacobs uit Tilburg eindigde als derde. ‘Het laat zien dat mensen groen leiderschap in hun directe omgeving ontzettend belangrijk vinden. We hopen natuurlijk dat de kiezers dit bij de gemeenteraadsverkiezingen ook weer laten zien.’

Nominatie uit Midden-Delfland
Wethouder Govert van Oord dankte zijn kandidatuur mede aan het feit dat hij zich sterk heeft gemaakt voor de aanwijzing van Midden-Delfland tot Bijzonder Provinciaal Landschap en het open en groen houden van het gebied, met de ‘koe in de wei’ en de grutto als icoon.

De vereniging steunde van harte de eervolle nominatie. ‘Govert is heel betrokken bij het reilen en zeilen van ons mooie gebied, een uniek en eeuwenoud veenweide- en polderlandschap, met ruimte voor boer en recreant, en zet zich ervoor in om dat alles voor huidige en toekomstige generaties te bewaren’, aldus voorzitter Koos Karssen. ‘Dik-Faber en Gerbrandy zijn eervolle tegenstanders.’

Onder de vorige winnaars waren Rik Grashoff en Stientje van Veldhoven, ‘fan’ van Midden-Delfland zoals ze zeiden als gast van de vereniging op de Dag van het Polderlandschap in 2016.

Foto: Gemma van Winden-Tetteroo

In het nieuws: