IMG_1514Hoe maken we Midden-Delfland meer van alle mensen: boeren, burgers, buitenlui én stedelingen? Om die vraag draaide het maandag tijdens een druk bezochte debatavond in Schipluiden, georganiseerd door de Midden-Delfland Vereniging in samenwerking met ANV Vockestaert en LTO Delflands Groen. Belangrijke conclusie was dat het voor het open en groen houden van het Midden-Delflandgebied echt om teamwork gaat. Betrokkenheid van de omliggende steden is daarbij cruciaal.

Provincie en maatschappelijke organisaties spelen een even belangrijke rol. Wethouder Govert van Oord van de gemeente Midden-Delfland maakte duidelijk juist op die hechte samenwerking te willen inzetten. Gedeputeerde Han Weber (groen, water en cultureel erfgoed) pleitte voor zulke collectieven, die grote kansen in deze tijd bieden.

Voorzitter Marja van Bijsterveldt van de Midden-Delfland Vereniging benadrukte het belang van het gebied. Het kan een groene long zijn in de Randstad, een prachtige plek voor mensen om te recreëren en kennis te maken met de natuur. Maar het is ook een van de oudste gebieden van Nederland waar nog steeds landbouw wordt bedreven.

Tegelijkertijd zijn er enorme risico’s door bijvoorbeeld woningbouw,  A4 en Blankenburgtunnel. ‘Het is een heel klein groen hartje, kwetsbaar.’  Dat kan de vereniging volgens de voorzitter niet alleen overeind houden. ‘Dat kunnen we alleen samen.’

Zij richtte zich daarmee ook tot Hagenaars, Delftenaren en Rotterdammers. Een duurzame toekomst van het Midden-Delflandgebied is ook noodzakelijk voor hun steden, aangezien het de ‘binnentuin’ van de Metropoolregio is. Topambtenaar Roald Lapperre van Economische Zaken, die staatssecretaris Sharon Dijksma verving die de bestrijding van vogelgriep voor moest laten gaan, sprak niets voor niets van een parel van de Randstad.

De Midden-Delfland Vereniging gaf met de debatavond een geslaagde aftrap van het themajaar Stad-Land. De kerkzaal van Op Hodenpijl zat bomvol. Samen met andere organisaties organiseert zij de komende tijd nog meer activiteiten. Zoals een informatieavond voor bewoners van Wateringse Veld, samen met zusterorganisatie ANV Den Haag. ‘We zoeken de stad op’, aldus Marja van Bijsterveldt. Eind maart is er een gebiedsconferentie waar de burgemeesters Ahmed Aboutaleb van Rotterdam en Jozias van Aartsen van Den Haag acte de presence zullen geven.

Zie ook het nieuwsartikel van TV West, de nieuwsuitzending van TV West (vanaf 4.22) en de radiouitzending bij de WOS.