maaslandse damHet project rondom de Maaslandse Dam gaat over het realiseren van geclusterde woningen in het buitengebied tussen Maasland en Schipluiden. Dit project is ontstaan uit de ‘Ruimte voor Ruimte’- regeling voor kassensanering en speelt intussen al meer dan 5 jaar. De Midden-Delfland Vereniging heeft in de afgelopen jaren meerdere malen haar zorg geuit over de beoogde ontwikkelingen rondom de Maaslandse Dam. Recent heeft de vereniging in een brief richting de gemeente haar zienswijze kenbaar gemaakt met betrekking tot de Maaslandse Dam, dit naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan wat ter inzag ligt.

De ontwikkelingen rondom de Maaslandse Dam stroken niet met onze missie,  namelijk het open en groen houden van het (buiten)gebied. De gemeente Midden-Delfland heeft dezelfde missie als de Midden-Delfland Vereniging en het bevreemdt ons dan ook dat voor de ontwikkeling van woningbouw wordt gekozen in dit gebied. Als de gemeente Midden-Delfland zelf plannen ontwikkelt gericht op woningbouw  in het buitengebied, dan dreigt de weg vrij te worden gemaakt om ook andere delen van het Midden-Delflandgebied te verdichten.

In de zienswijze wordt aangegeven dat we erg teleurgesteld zijn dat er een ontwerpbestemmingsplan voorligt waardoor er in het gebied van de Maaslandse Dam 42 woningen gebouwd kunnen worden. De vereniging is wel positief over het feit dat de gemeente niet voornemens is meteen het volledige gebied rond de Maaslandse Dam te bebouwen, maar eerst nog andere opties wil bestuderen voor het sluitend maken van het financiële gat dat door de glastuinbouwsanering is ontstaan. De vereniging wil hierbij, waar mogelijk, graag positief-kritisch meedenken.

Klik hier om de volledig brief te lezen.