Met 38 gasten – MDV-leden en introducés – was de ‘wijnproeverij in de polder’ bij Wijnboerderij Vlaardingen donderdag 11 oktober tot de laatste plaats bezet.

Het was al zo’n Frans idee, de heerlijke zomerse avond droeg ook nog extra bij aan het vakantiegevoel. Andrea en Bert Sneep, leden van de Midden-Delfland Vereniging, waren ronduit enthousiast.

‘Wij hebben een fantastische avond doorgebracht op de wijnboerderij. We waanden ons op een Frans chateau! Na koffie met druiventaart op het terras leidde onze gastvrouw ons door de wijngaard. Met het licht van onze eigen mobieltjes en meegebrachte zaklantaarns gaf dat een heel romantische aanblik. Joke vertelde over de soorten druiven die zij en Louise hebben aangeplant. En daarna genoten we in de sfeervol verlichte deel van de boerderij van de wijnproeverij, met bijzondere wijnen en verrukkelijke hapjes.’

Wijn proeven
De deelnemers proefden respectievelijk een witte, een rosé en een rode wijn. Ze leerden hoe dat gaat: het glas bij de voet pakken, kleur bekijken, wijn ronddraaien in het glas en ruiken, dan een slokje, zuurstof er bij, ‘slurpen’ en… proeven. Met de bijpassende hapjes kwamen de verschillende wijnen goed tot hun recht.

‘Wat een leuke locatie en leuke mensen! We moeten er toch zoveel mogelijk aan doen om dit te behouden’,  aldus Joke en Nard Dijksma. ‘Van de routebeschrijving, het regelen van het parkeren tot het belangrijkste van de bijeenkomst, de wijnervaring: alles was tot in de puntjes  verzorgd. En: het was erg gezellig.’

‘Het is goed deze mooie uitspanning te hebben ontdekt’, voegden Faas en Marja Groot er aan toe.

Bouwgeweld
De groep kon met eigen ogen zien hoe de werkzaamheden voor de Blankenburgtunnel griezelig dicht bij de wijnboerderij komen. ‘We hopen vurig met Joke en Louise dat hun oude boerderij het bouwgeweld zal doorstaan en dat zij op deze prachtige plek kunnen doorgaan’, aldus Ceciel Sillevis van de werkgroep Ledenactiviteiten die de wijnproeverij organiseerde.

Foto: Hessel van Walderveen